De voedselzandloper, mijn nieuwe manier van leven

Ik vertelde eerder in mijn post over mijn zelfgemaakte granola al dat ik best wel bezig ben met gezonde voeding en een daarbij horende levensstijl. Laat me even vertellen over hoe het allemaal begon!
Sinds jaar en dag ben ik altijd wel al diegene geweest met het motto ‘maandag begin ik he’ om dan resoluut weer vast te roesten in slechte en ongezonde gewoontes. Ik vond geen passende levensstijl en viel dus ook telkens terug in het jojo-effect. Dik ben ik nooit echt geweest, maar ik merkte wel dat ik moest opletten. Met een BMI van bijna 25 bleef ik dus op zoek naar een geschikt ‘dieet’.

Op een dag in oktober 2013 kwam ik in de Carrefour het boek ‘Het voedselzandloperkookboek’ tegen.

Afbeelding

Een kookboek gebaseerd op de wetenschappelijkere versie ‘De voedselzandloper’, een gezondheidsboek geschreven door een arts (Kris Verburgh) die kijkt naar de gevolgen van onze voeding en diëten op lange termijn. De recepten en de foto’s zagen er zo lekker uit dat ik zonder hier echt meer over te weten het meenam en niet doorhad dat ik net het boek gekocht had dat mijn leven volledig zou veranderen.
Thuisgekomen begon ik met het lezen van de informatie. De voedselzandloper gaat uit van enkele basisprincipes en geeft je voedingsadvies in de vorm van een zandloper.

 

  1. Geen of zo weinig mogelijk brood, aardappelen, rijst en pasta
    1. Havermoutpap als broodvervanger
    2. Aardappelen, pasta en rijst vervangen door (extra) groente, peulvruchten of paddenstoelen
  2. Melk of yoghurt vervangen door plantaardige soorten, zoals soja-, rijst- of amandelmelk)
    1. Kaas en eieren mogen
  3. Weinig rood vlees en vooral vette vis en gevogelte
  4. Groente en fruit zijn de basis
  5. Veel water, groene of witte thee en af en toe versgeperst fruit- of groentesap

Afbeelding

In de zandloper vind je terug door welke goede voedingsproducten je de slechte kan vervangen. Handig als terugkeerpunt wanneer je een receptje wil aanpassen aan de voedselzandloper!

Wat ik zo geweldig vind aan de voedselzandloper is dat je vrij gelaten wordt. Je wordt geïnformeerd hoe je zelf het heft in handen kan nemen om je levensstijl aan te passen en je kiest zelf hoe ver je hierin gaat.
Ik pas dit vrij strikt, met enkele hiaten, toe. Brood eet ik eigenlijk niet meer, tenzij het niet anders kan. Pasta, rijst of couscous, maar dan wel volkoren, laat ik 1 keer per week toe. Vlees at ik sowieso al zelden, ik eet liever vis. Af en toe kip kan dus wel. Ik ben ook nooit een aardappelliefhebber geweest, dus hier had ik ook niet echt problemen mee om achter mij te laten. Voor de rest eet ik dus heel veel groenten en fruit. In het kookboek en op internet vind je ook veel recepten voor tussendoortjes. Ideaal als je eens geen zin hebt in een stuk fruit. En natuurlijk eet ik soms nog pizza of frietjes, of ga ik eens lekker gaan eten, maar dat compenseer ik dan!
Een heel belangrijk aspect dat ik toepas is het ontbijt. Een, voor sommigen onder ons, heel logisch onderdeel van de dag, maar niet voor mij. Hiervoor sloeg ik makkelijk al eens een maaltijd over, met het idee: ‘minder calorieën = meer afvallen’! Maar met het ontbijt zet je echter je dag goed in en bepaal je het verlangen naar voedsel voor de rest van de dag. De voedselzandloper promoot het gebruik van havermout. Dit zit boordevol vezels en houdt de suikerpieken onder controle. Je kan dit eten onder de vorm van havermoutpap, granola, ontbijtmuffins, … Er is dus genoeg variatie te brengen ook al eet je geen brood!

De voedselzandloper heeft niet enkel en alleen gewichtsverlies voor ogen. In tegendeel, dit is gewoon een heel mooie bijkomstigheid! Het belangrijkste is dat je aan je gezondheid werkt, niet alleen die van nu, maar ook van de toekomst. Ik voel me vitaler en fitter, regelmatige buikklachten zijn verdwenen en mijn BMI is gedaald van 25 naar 20! Ik denk er ook niet meer bij na wat ik naar binnen speel. De voedselzandloper zit automatisch in mijn achterhoofd als ik boodschappen doe, kook of eet.

Wil jij ook graag jouw levensstijl aanpassen of wil je gewoon wat meer informatie? Op het internet vind je tal van websites waar je op kan snuisteren en inspiratie opdoen om dan te integreren in jouw eetgewoontes. En ook ik zal hier op mijn blog af en toe een voedselzandloper-proof receptje posten!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s