Als de zon weer schijnt…

Zomer 2014 is in zicht, en daar tel ik al sinds herfst 2013 naar af! Ik hou enorm van de warmte en ban dan ook graag de lange broeken en truien uit mijn kast.

Aangezien ik enkele kilo’s afgevallen ben, ben ik dan ook toe aan nieuwe shortjes. Aan het project ‘ik schaf een gans nieuwe garderobe aan’ weigert mijn portefeuille jammer genoeg deel te nemen. Dus ging ik op zoek op het internet naar inspiratie om er zelf eentje te maken! Op Pinterest (where else??) vond ik dit leuke exemplaar, mét gratis patroon! Het ziet er heel hip uit en heeft zo wat een hogere taille, zoals nu ‘in’ is. Ik heb enkel ervaring met het maken van rokjes met een boordstof en dit shortje is er eentje met een blinde rits. Ojee…

Om een blinde rits in te naaien heb je een speciaal naaivoetje nodig dat je gewoon in de Veritas kan kopen. De dame daar vertelde me dat het heel eenvoudig in gebruk te nemen is. Toen ik echter voor mijn naaimachine zat, leek het alsof ik nog nooit een naaimachine gezien had. Een filmpje van Karolien (bekend van Rok en Rol) hielp me hier gelukkig wel bij, of ik had het voetje hoogstwaarschijnlijk door de ruit gesmeten.

Ik heb voor een gewoon katoentje gekozen. In de werkbeschrijving staat dat de stof minstens 2% elasthan moet bevatten, maar dat had ik niet in mijn stoffenkast liggen. En wanneer ik iets in mijn hoofd heb om te maken, dan moet dat ook direct gebeuren! Het bruine retrostofje van Soft Cactus leek me dan ook meer dan ideaal voor dit shortje!

0000201_little-daisy-m-bruin_300

Het maken van de shortje ging heel vlot! Tot natuurlijk die verdomde blinde rits moest ingezet worden. Ik heb hier, denk ik, zeker een uurtje aan bezig geweest. Ik stikte altijd in de rits, waardoor op een gegeven moment de rits zelfs kapot leek. Hoera voor mij dat ik een heel sterk vriendje heb! Ik was natuurlijk te koppig om het even te laten liggen en bijvoorbeeld advies te vragen aan iets meer ervaren stiksters die ik via een Facebookgroep ken. Dan had ik geweten dat je de rits éérst moet strijken zodat de tandjes mooi plat zijn (dan kan je mooi naast het ritsje stikken), dat je de rits terwijl je stikt goed open moet rollen (dan stik je niet in de rits), en dat er gewoon heel veel Youtube-filmpjes beschikbaar zijn waar deze kunst helder en duidelijk wordt uitgelegd. Jammer! 🙂

20140501_195210

En die koppigheid merk je natuurlijk ook in het eindresultaat. De blind rits is niet echt blind (lees: heel zichtbaar), maar ik vind het nog nét niet storend! Al bij al, ben ik dus best wel tevreden over mijn eerste creatie met een blinde rits, wat dan ook meteen een stapje verder is dan rokje. Op naar het volgende en hopelijk mét de tips nog in mijn achterhoofd!

Geef een reactie

